Dodatki na bloga
Dodatki na bloga
[ zobacz księgę | dopisz do księgi ]
Kategorie: Wszystkie | Ciasteczka | Ciasto | Deser | Muzyka | Obiad | Pirog | Po prostu | Podroze | Ryba | Scones | Sniadanie | Tort | Wolowina | Zupa
RSS
poniedziałek, 31 maja 2010
Minestrone

Odwiedzam ostatnio nalogowo blogi z kuchnia wloska i wciagnelo mnie na tyle , ze sprobowalam zrobic Minestrone z tej  rosyjskojezycznej kolorowej i ciekawej  strony http://elladkin.livejournal.com/265453.html .

Ostatnio jadlam Minestrone we wloskiej restauracji w Banff( odpowiednik Zakopanego w Polsce) od Calgary ok. 1.5 godz jazdy.

Minestrone bylo wysmienite i obiecalam sobie ze sprobuje go wykonac w domu.

 

tlumaczenie przepisu

na 6 osob

150 gr makaronu( Brichetti albo  ditaloni rigati albo  spaghettoni albo spaghetti) polamac

700 gr ziemniakow

300 gr cukini

300 gr fasoli Borlotti(mialam zwykla biala fasole srednich rozmiarow)

200 gr zielonej straczkowej fasolki  

200 gr dyni

200 gr buraka lisciowego( u nas nazwa -swiss chard)

2 patyki selera

1 cebula

olej z oliwek tloczony na zimno

sol

swiezy zmielony pieprz czarny

 

Pesto (z Genui)

peczek bazylii( u mnie szpinak)

1 zabek czosnku

25 gr orzeszkow pini

25 gr sera startego parmigiano

25 gr sera pecorino

olej z oliwek tloczony na zimno

sol

Fasole moczyc  dobe w zimnej wodzie. Wylewamy wode i wlewamy swieza, gotujemy ok .1.5 godz. Gotujemy by sie nie rozpadla. Godzina wystarczy i wtedy wkladamy nastepne warzywa.Tradycyjnie wklada sie wszystko razem z fasola i gotuje sie 1.5 godziny, warzywa sie rozpadaja i to jest ok.

Natomiast autorka proponuje  nie rozgotowywac.

Wkladamy do garnka  ziemniaki , cukinie, dynie, skrojona drobna w kostke cebule, seler, straczki fasoli(kroimy straczki tez). Po ok. 20 min( bo przed tym gotowalismy 1 h fasole prawda:)) pieprz i sol, oliwe i pokrojone liscie burakowe. Kiedy warzywa nam zmiekna dodajemy  makaron , ktory gotujemy do konsystencji al dente. Podajemy zupe z pesto.

 Moje warzywa to fasola, brokuly, ziemniaki, burak lisciowy- niestety reszta byla nie do dostania w moim najblizszym super markecie na ten dzien(!!!!????:))).

Jeszcze jedna moja uwaga, ze z podanych produktow wychodzi najprawdopodobnie bardzo gesta zupa,  ilosc moich skladnikow byla duzo mniejsza i zupa byla bardzo gesta(lubie taka).

 

niedziela, 30 maja 2010
Zima zla ;)

To nic ,ze dwa tygodnie jest zimno ,pochmurno(Alberta jedna z bardziej slonecznych prowincji...:)) to od paru dniu mamy zime, pada snieg praktycznie non stop , i jest nie wiecej niz +1 C (2 tygodnie temu bylo +27 C)). Takie anomalie sa wpisane na stale w tutejszym klimacie(bo blisko gor i td.), bo w zeszlym roku 6 czerwca mielismy  podobna pogode.

07:12, beata_1309 , Po prostu
Link Komentarze (4) »
czwartek, 20 maja 2010
Kasza na mleku

Dla niektorych zestaw nie do przelkniecia:). Dla mnie absolutna bomba:).

Nigdy nie zapomne, jak przebywajac na targach w Krosnie zamieszkano nas (grupe pracownikow) w malej wilii z domowa przepyszna kuchnia. Podawano tam rano kasze manna z zacierkami. Do dzis pamietam jej smak, niebo w niebie:).

 Lubie kasze a szczegolnie kukurydziana. Jako dodatek do mies albo na slodko. Ugotowana np. na smietance, pycha.Czasem rano jem kasze na mleku, moze teraz nie tak czesto jak w dziecinstwie;).

Inspiracja stal sie dla mnie ten przepis  . Z moimi zmianami powstala, smaczna propozycja na sniadanie.

Wzielam na 3 osoby(2 dorosle i dzidz)

2.5 szkl mleka

1/3 szkl kaszy kukurydzianej( u mnie grubo ziarnista, wymaga dluzszego gotowania)

swieze jezyny

cynamon -odrobine

organiczny nektar z agawy(albo miod)

orzechy pecan podpieczone na patelni albo w piekarniku

cukier/odrobina soli - do smaku

Zagotowac mleko w garnku, wsypac powoli kasze wymieszana z cukrem i sola.

Uzywajac trzepaczki, by sie nie zrobily grudki(tak samo robie kiedy gotuje kasze manna)

Doprowadzic do wrzenia  i gotowac ok. 20-25 min do miekkosci na b.malym ogniu.

Podac posypana orzechami, jezynami, cynamonem, polac syropem z agawy.

wtorek, 18 maja 2010
Crumble - grumble

Kiedys jeszcze na poczatku mojej facsynacji wypiekami, na opakowaniu do platkow owsianych zauwazylam przepis na jablkowe crumble, zbytnio nie przejmujac sie co z tego wyjdzie, zrobilam ,a moj zachwyt tym, jak ze nieskomplikowanym aczkolwiek przepysznym deserem  trwa az do teraz.

Przepis niestety sie nie zachowal, ale niedawno po raz kolejny ogladalam gotowanie z Laura Cardel  ktora robi swoej Grumble tyle ze z borowkami –koniecznie wiec musialam  to wyprobowac  chocby zaraz. I tak sie stalo.

I teraz to  moje favorite.

¾ szkl masla( dalam mniej)

1 szkl. cukru brazowego

1 ½ szkl. zmielonych migdalow

1 szkl. platkow owsianych ( nie instant) najlepsze duze platki

4 szkl. borowek

¼ szkl. cukru bialego

2 lyzki st. maki

Nagrzac piekarnik do temperatury 200 C. Naczynie wysmarowac maslem.

  1. Zrobic posypke dla naszego grumble - maslo ubic z cukrem brazowym, dodac migdaly , platki owsiane.
  2. Owoce wymieszac z ¼ szkl cukru bialego oraz maka.Wylozyc do wysmarowanego naczynia do zapiekania borowki , na wierzch wykladamy rozwnomiernie posypke, lekko przyciskajac do naszych owocow.

Piec, poki owoce nie zmiekna a posypka nie zrobi sie chrupiaca . ok 40 min. Autorka proponuje podawac z ubita smietana , ja proponuje z lodami:).

Cieple grumble jest najlepsze.

 

Dobra patelnia-radosc w dom

Jezeli mysle o kuchni , mysle o dobrych sprzetach, myslac o sprzetach pierwsza na mysli mam dobra , funkcjonalna patelnie.

Nie garnek , nie robot kuchenny  - patelnie.

Od paru dobrych miesiacy wypatrywalam patelni do smazenia nalesnikow, wszystkie byly albo za glebokie albo z niewielka srednica.

Az w koncu dopadlam to co chcialam, prawie bez bocznych scianek ,w sam raz to, na co od dawna mialam ochote.

Nie jest to zaden lepszy” brand” ani wyrob „wysokiej technologii”. Nawet nie wiem ile mi posluzy ale na razie ciesze sie ze „jest” i jest w tym swietna.

Wygodnie ? Bardzo wygodnie!!!!

 

22:31, beata_1309 , Po prostu
Link Dodaj komentarz »
piątek, 14 maja 2010
Los w centrum miasta

Taki oto mlody przedstawiciel lasu przechadzal sie dzis ulicami naszego miasta ,paralizujac od rana ruch w downtown Calgary.

Tagi: Po prostu
05:01, beata_1309
Link Komentarze (4) »